KURSY WIDEO
W ramach game jamu możesz wykonać grę dowolnego rodzaju. No, może nie rekomendujemy MMORPGa, który funkcjonuje jako żart branżowy, bo nie da się go zrobić małym zespołem, ani szybko. Ale gra narracyjna, strzelanka, clicker, czemu nie! Ważny jest pomysł na grę, któr będzie dostatecznie mała, by udało się ją wykonać ograniczonym czasie game jamu.
Wasza gra może być na dowolną platformę. To wcale nie musi być komputer czy telefon. Mogą być konsole, retro sprzęt do grania, smartwatch, a może nawet właśnie mikrofalówka, jeżeli tylko ma programowalny wyświetlacz.
Od przeszło dekady właściwie wszystkie gry tworzy się w “silnikach”. Taki silnik jest odpowiedzialny nie tylko za działanie i wyświetlanie gry, ale oferuje też graficzne środowisko, które pozwala ją dużo szybciej budować. Jeżeli programowaliście już kiedyś, to docenicie funkcjonalności, które silnik obsługuje automatycznie, na przykład: przesuwanie duszków czy obsługę kolizji, ale też wizualne edytory, które pozwolą zaprojektować level czy dopasować animację. Jeżeli właśnie zaczynacie, to nie ma strachu! To naprawdę prostsze niż się wydaje. W wielu silnikach grę można poukładać z bloczków czy wyklikać niemalże nie pisząc ani linijki kodu. W ramach game jamu możesz używać absolutnie dowolnego silnika. W trzech z nich: Sctach, Game Maker Studio i Unity, przygotowaliśmy dla was samouczki po polsku pozwalające tworzyć gry od absolutnych podstaw. Ale nie musi Was to ograniczać, możecie używać Unreala, Constructa, Stencyla, Godota, czego tylko chcecie.
Scratch i samouczki do Scratcha
Scratch to chyba najprostszy silnik w jakim można tworzyć gry, stworzony do nauki programowania nawet dla ośmiolatków. Scratch pozwala budować sceny, umieszczać na nich duszki, poruszać nimi. Nie wymaga instalacji, działa w przeglądarce i jako jedyny dostępny jest w pełni w języku polskim. Nasze samouczki przeprowadzą Cię od podstaw, od uruchomienia Scratcha i opisu jego interfejsu, do dwóch projektów niedużych gier.
PRZEJDŹ: Samouczki Scratcha na indiebooster.pl
Game Maker Studio 2.0
Game Maker to istniejący od wielu lat silnik, pozwalający zarówno na tworzenie profesjonalnych gier, jak ich naukę ich tworzenia, w tym przez układanie bloczków. Właściwie jedyne ograniczenie to tworzenie gier 2D. GMS działa po angielski, ale przygotowaliśmy dla Was aż 6 polskich samouczków dla prostych gier i specjalny filmik instruktażowy jak pobrać i zainstalować GMS oraz odpalić specjalną licencję na game jam #ZostanWDomuRobGry.
PRZEJDŹ: Samouczki GMS2 na indiebooster.pl
Unity Playground
Unity to jeden z najpopularniejszych silników używanych przez profesjonalistów do tworzenia gier. Playground to uproszczona jego wersja przygotowana specjalnie do nauki tworzenia gier dwuwymiarowych. Unity jest w całości po angielsku, ale nasze polskie samouczki przeprowadzą Was przez instalację, uruchomienie i stworzenie trzech przykładowych gier.
PRZEJDŹ: Samouczki Unity Playgroud na indiebooster.pl
Unreal Blueprints
Unreal Engine to kolejny z najpopularniejszych silników gier komputerowych. UE dostarczany przez Epic Games. Blueprints to technologia programowania wizualnego, która pozwala szybko prototypować gry bez programowania. Samouszki są po polsku i uczą od podstaw tworzenia prostej gry, tym razem w trójwymiarze.